Drómi, Tritla, Jag & C:O

Direktlänk till inlägg 2 december 2008

Foderstatsdjungel

Av Chrissie - 2 december 2008 09:54

Sliter mitt hår i foderstatsdjungeln, men har nu bestämt mig efter mycket om och men att det får bli Fibergi Låg blandat med Fibergi Elit, så nu ska det åka och inhandlas. Funderade på lucern också, men det blir sådana kopiösa mängder de bör äta i så fall, så nä...nu provar jag det här.


Här bokstavligt talat vräker snön ner, så nu måste jag ut och skaka elband så de inte snart hänger i backen. Ska snöa i ett dygn framöver nu. Får vänta med ridandet till minusgraderna slagit till, för just nu går de med 1 dm höga styltor under tassarna:-/ Längtar till sommaren!!!!! Utan insekter!;-) Lite som att tro att man ska kunna åka till solen.


Nä, dags att fånga dagen! På återseende!

 
 
Ingen bild

G.

2 december 2008 11:30

Jag har en till idé! Köp hö från en annan bonde ;-)
Ok, visst - det blir jobbigare att hämta hö då, men i gengäld kanske bättre proteinvärde?!

 
Ingen bild

G.

2 december 2008 12:15

Hello!
Jag igen :-)
Vad är skillnaden på de olika fibergierna?
Är det just proteinnivån som skiljer?

 
Ingen bild

C

2 december 2008 13:04

Skulle man kunna göra;-), men nu är det praktiskt med höet nära, ej odlat, kort och löspressat, vilka alla passar mig utmärkt...och bra för hästarnas magar. Är ju inte ens säker på att det är proteinhalten det är galet med. Mest en teori. Ja, det är proteinnivån som skiljer ( + energivärdet). Elit innhåller microniserat korn, majs och ärtor. Så därför funkar de att blanda:-)

 
Ingen bild

G.

2 december 2008 13:38

Ehh...microniserat??

 
Ingen bild

C

2 december 2008 13:46

"En del av råvarorna i Fibergis produkter är microniserade vilket i praktiken innebär att de är ångkokta. Ångkokningen (microniseringen) innebär att de blir mer lättsmälta för hästen och fodret utnyttjas bättre"
(kopierat i ifrån Fibergi´s hemsida)

 
Ingen bild

G.

2 december 2008 13:49

Aha :-) Aldrig hört uttrycket förut...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chrissie - 17 maj 2011 21:39

Jag har flyttat min blogg! Detta är mitt sätt att bearbeta sorg. Just nu kan jag inte se bilder på gamgubben, utan det kommer att ta ett tag innan jag är redo.   Så alla som vill fortsätta följa mig får gå till:   http://djurenojag.bloggpla...

Av Chrissie - 13 maj 2011 22:10

Haft några riktiga "downdagar", men nu har det vänt igen:-) Man kan ju liksom inte vara på topp jämt, ibland blir det bara lite för mycket. Fredagen den trettonde är inte slut än, men så här länge så har det varit näst intill en turdag. Imorgon beg...

Av Chrissie - 11 maj 2011 21:35


 

Av Chrissie - 9 maj 2011 21:48

För ovanlighetens skull så har jag knäppt några bilder på djuren idag;-)    Polarna myser bredvid varandra i skuggan av buskarna.    Vila efter frukost.....Inpacketerade och redo.       Gammelman håller ställningarna på tomten.   ...

Av Chrissie - 8 maj 2011 21:29

Först av allt vill jag tacka alla för gratulationerna! Går fortfarande omkring i ett litet lyckorus. Tänk att lillskiten, Duracellkaninen, grisen, Ban Ki-moon, ADHD-hunden skötte sig så bra!!   Vilket underbar väder dagen har bjudit på. Skulle "l...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards