Drómi, Tritla, Jag & C:O

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2009

Tanke....

Av Chrissie - 19 oktober 2009 09:25

Inte så ofta jag delar med mig utav mina personliga åsikter på bloggen, men imorse när jag tittade på nyheterna blev jag klarvaken utav upprördhet!

Hur kan de i sin vildaste fantasi tro att vi på några år ska få homosexuella par att bli jämställda heterosexuella??!! Och att de ska jobba hårt för detta i övriga Europa!!

Ok, för att klargöra; jag har absolut inget emot homosexualitet!!!!!

Men...ett STORT men..... När de inte ens lyckas få kvinnans roll att bli jämställd mannens, och vi är i 2000-talet! Hur ska vi då lyckas få ett jämställt Europa??!

Tycker nog att DET är prioritet ETT! Norge fick så mycket "cred" för att de lyckas uppnå sitt mål att 40% av styrelseplatser ska upptas av kvinnor!! Hmm, Vaddå? Ska vi vara nöjda med 40%!

Såg också ett nyhetsprogram förra veckan där de diskuterade att männen har blivit så duktiga på att "hjälpa till hemma".

Återigen; Så länge som detta uttryck "hjälpa till hemma" kvarstår, kommer INGENTING att hända. Det handlar väl inte om att de ska hjälpa till! Det handlar om att man ska dela!! Det behöver inte betyda att allt ska delas 50/50, men fortfarande så ska det sluta heta att männen "hjälper till".

Inte heter det att jag som kvinna "hjälper till" när jag byter till vinterdäck på bilarna, eller städar garaget??!!


Ska tilläggas att jag i n t e ser  mig som någon utpräglad feminist, utan inser att kvinnor och män har olika intressen och förutsättningar och jag gillar fortfarande när en man håller upp dörren för mig....


Så nu ska jag ta tag i det där med vinterdäcken, byta olja på bilen och "hjälpa till" med manssaker:-)

Tungan ute



 
 
Ingen bild

G.

19 oktober 2009 12:19

:-) Städar jag garaget då hjälper jag definitivt till. För det gör jag inte ensam. Är alldeles för många konstiga prylar och bildelar etc där. Vet ju inte var logiska ställen att förvara dem är...så jag håller mig till att städa bland mina hästgrejer i garaget och i övrigt hjälper jag till :-) :-) a' la..."den här grunkamojen, var vill du ha den?". Tycker som du - heter egentligen dela på arbetet, men i fallet med garagestädning så blir det mer "hjälper till"...

 
Ingen bild

Chrissie

19 oktober 2009 12:25

Då kanske du ska lära dig vad den där grunkamojen heter?;-)
Skämt åsido...Jo, ja, visst kan man väl "hjälpa till", men i det stora hela så.....delar man på arbetet, precis som du skrev...
Blev bara så upprörd imorse....:-)

 
Ingen bild

G.

19 oktober 2009 13:46

Jag försöker å försöker men för varje "grunkamoj" jag lär mig vad det är så dyker det upp 3 nya... ;-)

 
Annelie

Annelie

19 oktober 2009 14:56

Det är ju som när män säger att " de är barnvakt" åt sina egna barn!!!!! Helt otroligt! Men samtidigt tror jag att många kvinnor inte släpper in männen i "kvinnosysslorna" och tvärtom! Jag jobbar på en förskola och genustänket är alltid aktuellt där. Vi menar inte att alla killar ska leka med dockor och att alla tjejer ska leka med bilar, men att det ska vara naturligt att leka med det som intresserar en. Och är det då en kille som vill vara i hemvrån ska det inte vara nåt konstigt med det! Sen har vi en lång väg att vandra vad gäller jämställdhet, men hoppas vi skickar med barnen nåt bra på vägen! (och även föräldrarna.) Oj, jag gick visst igång lite, men det är väldigt intressant att diskutera detta!
Ha en bra fortsättning på dagen!

http://www.beardie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Chrissie

19 oktober 2009 15:25

Annelie: Ja, visst är det ett intressant område att diskutera!!!:-)

 
Ingen bild

Karina

20 oktober 2009 00:12

När jag läste inlägget, innan jag läste kommentarerna så tänkte jag direkt på det där med att många uttrycker sig att "han är hemma och är barnvakt" till sina egna barn!

Jag är feminist i den bemärkelsen att jag anser att alla ska ha lika lön för lika kompetens och arbetsinsatser vare sig man heter Rutger eller Rakel. Bara för att man är feminist så betyder det ju inte att man vill ge alla karlar pungsparkar, som många tycks tro. Det kan vi nog tacka Gudrun Schyman för!
Att ha ett feministiskt parti ser jag som en förolämpning åt kvinnan. Verkar de tro att vi är så sinnessvaga att vi inte kan bevaka våra egna intressen?
Det blir så mycket draget åt endera hållet, ibland tycker jag att feminismen går till sådan överdrift.

Snacka om att Anna Anka valde fel tid att propagera för kvinnan respektive mannens roll i äktenskapet..! Mycket är säkert en PR-grej också, även om det verkar vara väldigt annorlunda i USA med jämställdheten.

Oj så argt det blev...

 
Ingen bild

Chrissie

20 oktober 2009 07:03

Karina: Håller med dig också!! Argt?...Skrev ju det i början utav inlägget, att man blir alldeles upprörd:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chrissie - 17 maj 2011 21:39

Jag har flyttat min blogg! Detta är mitt sätt att bearbeta sorg. Just nu kan jag inte se bilder på gamgubben, utan det kommer att ta ett tag innan jag är redo.   Så alla som vill fortsätta följa mig får gå till:   http://djurenojag.bloggpla...

Av Chrissie - 13 maj 2011 22:10

Haft några riktiga "downdagar", men nu har det vänt igen:-) Man kan ju liksom inte vara på topp jämt, ibland blir det bara lite för mycket. Fredagen den trettonde är inte slut än, men så här länge så har det varit näst intill en turdag. Imorgon beg...

Av Chrissie - 11 maj 2011 21:35


 

Av Chrissie - 9 maj 2011 21:48

För ovanlighetens skull så har jag knäppt några bilder på djuren idag;-)    Polarna myser bredvid varandra i skuggan av buskarna.    Vila efter frukost.....Inpacketerade och redo.       Gammelman håller ställningarna på tomten.   ...

Av Chrissie - 8 maj 2011 21:29

Först av allt vill jag tacka alla för gratulationerna! Går fortfarande omkring i ett litet lyckorus. Tänk att lillskiten, Duracellkaninen, grisen, Ban Ki-moon, ADHD-hunden skötte sig så bra!!   Vilket underbar väder dagen har bjudit på. Skulle "l...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards