Drómi, Tritla, Jag & C:O

Alla inlägg den 21 januari 2010

Av Chrissie - 21 januari 2010 08:07

Hur kunde jag vara så dum att jag skulle somna till Ekdahl´s debattprogram på TV4 igårkväll!!???!!!! Vargdebatt!! Dels var det en tämligen usel debatt där väldigt lite fakta kom fram, utan istället bara munhuggning utan att lyssna och ta till sig vad båda sidor faktiskt har att säga. Dels blev jag upprörd och det tog timmar innan ögonen äntligen slöts.

Vem är människan att bestämma huruvida vi ska "utrota" rovdjur eller ej?!

Då är jag inte emot jakt, men när jägarna jagar, bara för jagandets skull och för deras skjutglädje, då har det gått för långt.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med en pappa som älskade att jaga. Dock minns jag så väl när han kom hem efter en rådjusjakt och blev tillfrågad om han skjutit något djur. Till svar fick jag:

" Det dök upp en jättefin bock på nära håll, men den stod så vackert i naturen och tittade på mig, inte rädd, men med en  nyfikenhet. Hans vackra ögon var oemåtståndliga, så självklart lät jag honom gå."

Då växte pappa i mina ögon och jag förstod att jakt inte alls behöver handla om skjutglädje, utan om att kunna vara samspelt naturen.


"Förr sattes elaka barn ut till vargarna. Det är kanske därför vi har så få vargar kvar"

//


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards