Drómi, Tritla, Jag & C:O

Alla inlägg under oktober 2009

Av Chrissie - 23 oktober 2009 09:14

Känns som det är måndag, fredag hela tiden, och vad dagarna däremellan tar vägen har jag ingen som helst aning om. Det ruggiga vädret fortsätter, men måste rida lite idag också, då det är älgjakt i helgen och då håller jag mig gärna ifrån skog och mark.

Klev upp tidigt för att jag skulle vara på sjukgymnastik kl 8 (trodde jag). Det visade sig att vi ändrat tiden och jag ska inte vara där förens kl 13. Bäddade ner mig ytterligar 30 minuter i sängen och DET var skönt! Bangsi kom och höll mig sällskap och genererade lite värme. Goshunden! Vad han växer!! Han är ju snart stora killen! Imorgon är det 15 veckors kalas:-)


Låg inatt och funderade (drömde) om vad jag skulle laga för god fredagsmiddag, men sen när jag vaknade var ideérna som bortblåsta. Hoppas på att komma på vad det var, för jag minns att det var gott:-)


Dagens bästa: Ridning, vovvemys.....och förhoppningsvis en god fredagsmiddag;-)


Dagens sämsta: Skitgråmulet väder och f o r t f a r a n d e halsont.


Dagens tanke: Bekräftelse finner du inte genom andra, utan genom dig själv.


Dagens arbete: Papper, papper, papper, löneutbetalningar och mer papper.


"Solen är bra till mycket, men den duger inte att göra korv av"



//










Av Chrissie - 22 oktober 2009 15:32

Vovvar, stallpyssel och ridning tog hela förmiddagen i ruskväder. Sen kastade jag mig in i värmen med lite lunch och somnade på soffan en stund. Skönt! har fortfarande hiskligt ont i halsen, är inne på andra veckan nu efter jag avslutade ab-kuren:-( Ska nog införskaffa mig massa glass tror jag! För frisk för att vara sjuk och för sjuk för att känna mig helt frisk. Är nog allergisk emot höst och vinter??!!Tungan ute


  



Annars så är det mest ´På Dalafronten intet nytt´ :-)


//



Av Chrissie - 21 oktober 2009 19:09

Upp i ottan och skulle köra hem hö som vi pressade i måndags...Jo tjena! De berömda 10kg´s balarna vägde inte mer än 5kg och hälften av alla balarna var mögliga och det mesta bestod utav "bös"...Så nu ska jag leta hö på annat håll!!! Men  - jag har blivit en jäkel på att backa med transport!!Skrattande

Dimmigt, disigt och duggregn hela dagen. Var inte ett dugg ridsugen, så det blev en sväng på Drómi med Tritla som handhäst. Dock går de och smågnabbas hela tiden om man skrittar, så det blev en del trav:-) Var rätt ok ändå, när man väl satt där. Så imorgon får det bli två svängar!


Har varit lite jobb också, började lite tradigt men slutade mer positivt......... Efter 10 år som egen borde jag ha lärt mig att sluta oroa mig, men är inte alltid så lätt! Nu är jag dock på plussidan!:-)


Har gått en himla massa hundpromenader idag. Har nästan tappat bort räkningen. Sen storstädning, brasa i kaminen och god mat. Nu ska jag invänta Thilde och Bonde söker...


Kastar in lite bilder på godingarna:


  

Nu förstår ni kanske varför matte är trött jämt?!! Finns inte så mycket plats kvar för mig.

Obs! Det är husse´s fötter.


  

Diggar definitivt den här sovställningen i soffan!


  

Blöta killen är a l l t i d på hugget! :-)


//


Av Chrissie - 20 oktober 2009 20:04

Så fort jag har något inplanerat så händer det något med hästarna. Är som att de vet...!

Imorse, trött som bara den, lite halvstressad för att jag skulle till Falun på MR. Ja, då ringer "grannarna" (som jag lånar hagmark av) och säger att Tritla står i deras trädgård!! Suck!! I morgonrock och grimma över axeln rusar jag iväg för att släppa in henne i hagen. Då har kvinnan redan lyckats med att få in henne:-) TACK!!

Inget spår efter VAR hon kan tänkas ha hoppa över, för hagen var helt intakt. Men med tanke på alla spår runt omkring så har hon nog varit utanför tämligen länge (läs: hela natten). Skulle nästan tro att det är något djur som skrämt henne, för Drómi var rätt stissig på på sin vakt när jag kom ut.

Nåväl, slutet gott allting gott - inatt sover de inne!:-)


Först MR i Falun, gick bra men det var jobbigt! Tunneln var rätt kort, så klaustrofobin över den var inte det värsta. Det jobbigaste var att de skruvade fast någon slags skärm över huvudet. Kände mig som Hannibal Lector:-/

Ska få svar förhoppningsvis i början på nästa vecka!


Sambon hade en semesterdag, så efter Falun stannade vi till vid Lager 157 i Sågmyra. Trevligt ställe!! Dessutom hittade jag ett par jättesnygga Fornarinajeans och ett par Scorettstövletter!

Sen vidare till Mora för att hämta ut sambons skoter som varit inlämnad på servicekoll. Där passade vi på att luncha också!

Efter detta ett stopp i Leksand och sen raka spåret hem! En bra dag, men ack så trött!


Svärföräldrarna har varit hundvakter idag. De säger att de tycker det är superskoj, men jag vet inte om jag tror dem till 100%;-) De får knappast en lugn stund *Skrattar*! Nu är de hemma igen, trötta, nöjda och belåtna.

Dessutom är jag ju "envis" så in i Norden. Vill gärna aldrig belasta någon med saker som jag åtagit mig. Det vill säga; har jag skaffat djur ska jag minsann ta hand om dem till 100%. På både gott och ont, men livserfarenheter har gjort mig till att en "bra kvinna reder sig själv". Ska mycket till innan jag ber om hjälp. Som sagt, på både gott och ont.


Nu ska jag ta mig ett glas vin och slå ner rumpan i soffan. Pusta och invänta House!:-)

//



Av Chrissie - 19 oktober 2009 20:10

Äntligen fått på vinterdäcken och i förbifarten så tvättade jag bilen också:-)

Hästarna fick vilodag -inte för att de behövde, utan för att matte tyckte vädret var alldeles för tråkigt och ruggigt!


Mitt i min iver att skriva om olika saker som engagerar och upprör mig, så glömde jag ju bort att skriva hur GLAD jag är att flyttat ifrån Uppsala, om det nu är sant att Per Nuder ska ta över rollen som landshövding efter Anders Björck. Nuder är verkligen en politiker som jag a l d r i g gillat!!!



För er som inte förstår det där med Duracellbatteri....Så här ser nästan ALLA bilder ut när jag ska försöka få till något på mitt lilla yrväder.

  

En fotograf skulle förmodligen vältra sig i tårarTungan ute



Imorgon väntar MR på halsryggen....Ser absolut inte fram emot den där tunneln!


Av Chrissie - 19 oktober 2009 09:25

Inte så ofta jag delar med mig utav mina personliga åsikter på bloggen, men imorse när jag tittade på nyheterna blev jag klarvaken utav upprördhet!

Hur kan de i sin vildaste fantasi tro att vi på några år ska få homosexuella par att bli jämställda heterosexuella??!! Och att de ska jobba hårt för detta i övriga Europa!!

Ok, för att klargöra; jag har absolut inget emot homosexualitet!!!!!

Men...ett STORT men..... När de inte ens lyckas få kvinnans roll att bli jämställd mannens, och vi är i 2000-talet! Hur ska vi då lyckas få ett jämställt Europa??!

Tycker nog att DET är prioritet ETT! Norge fick så mycket "cred" för att de lyckas uppnå sitt mål att 40% av styrelseplatser ska upptas av kvinnor!! Hmm, Vaddå? Ska vi vara nöjda med 40%!

Såg också ett nyhetsprogram förra veckan där de diskuterade att männen har blivit så duktiga på att "hjälpa till hemma".

Återigen; Så länge som detta uttryck "hjälpa till hemma" kvarstår, kommer INGENTING att hända. Det handlar väl inte om att de ska hjälpa till! Det handlar om att man ska dela!! Det behöver inte betyda att allt ska delas 50/50, men fortfarande så ska det sluta heta att männen "hjälper till".

Inte heter det att jag som kvinna "hjälper till" när jag byter till vinterdäck på bilarna, eller städar garaget??!!


Ska tilläggas att jag i n t e ser  mig som någon utpräglad feminist, utan inser att kvinnor och män har olika intressen och förutsättningar och jag gillar fortfarande när en man håller upp dörren för mig....


Så nu ska jag ta tag i det där med vinterdäcken, byta olja på bilen och "hjälpa till" med manssaker:-)

Tungan ute



Av Chrissie - 18 oktober 2009 19:03

Eftersom primadonnan fick en ny sko igår, så kunde vi bege oss ut på en tur idag. Soligt, någon enstaka minusgrad och vindstilla! Tog en lång sväng, där man måste passera en järnvägsövergång. Det var jätteläskigt och vi fick trilskas några minuter, men hon gick över - min duktiga tjej!!:)

  

Skönt när man får komma hem igen och pusta ut.....Varför hon måste rulla sig på exakt samma ställe varje gång, är över mitt förstånd. Men hon är väl som en noshörning eller nåt. Tror att lera ska skydda emot parasiter och insekter.Tungan ute


  

Så här blev min smörgåstårta....Eftersom jag själv inte tål räkor, så blir det ingen provsmakning för mig:-/


  

Kan ju inte låta bli att kasta in en bild på mina favoritpojkar!



Har haft världens roligaste söndagskvällssyssla. Det vill säga, klarat utav bokföringen. Men så är det, gör man roligare saker dagtid, får man ta tjuren vid hornen och göra det mindre roliga efteråt.

Men nu är jag alltså klar!!


Och...Fick förbud från vår kära veterinär att i n t e berätta att JULMUSTEN anlänt Dalarna före söndag. Hennes sambo skulle nog isåfall ha spenderat helgen med att åka runt och leta.

Men nu kan jag berätta att jag ska avnjuta ett STORT glas julmust!!Oskyldig


//


Av Chrissie - 18 oktober 2009 10:38

Ok, först kan jag nämna att filmen vi hyrt var så infernaliskt dålig att vi somnade i soffan!:-(

Man kan inte få allt här i världen:-) Men en sovmorgon fick jag allt!! Eller rättare sagt, ut och rasta lillskiten, tillbaka till sängen, ut och rasta skiten igen, tillbaka till sängen. Sen dags för frukost till hästarna, tillbaka till sängen en stund.

Rastning av den lille i g e n och tillbaka till sängen, då den store vaknade och ville ut och bli rastad. SEN gav jag upp och struntade i det där med att krypa tillbaka till sängen  - med ett munsår stort som en fotboll! ( bara en l i t e n överdrift) AJ!:-((((


Är en strålande morgon, kall, men med en klarblå himmel och strålande sol! En vecka kvar innan det är dags att ställa om klockorna till vintertid!

Nix, om jag skulle ta tag i att dekorera smörgåstårtan innan jag tar mig en ridtur?!


//

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards